Moje desatero
1. Učit s láskou k dětem. (hl. zásada Komenského)
2. Učit v souladu s přirozeným vývojem (hra, praktický život).
3. Respektovat ontogenezi (konkrétní myšlení, synkretismus, krátkodobá vigilita pozornosti).
4. Vycházet z individuálních potřeb.
5. Vést k zodpovědnosti, svobodě myšlení, demokracii, vzájemné toleranci a úctě.
6. Dítě je zrcadlem - komunikovat s úctou, předat morální kredit.
7. Pozitivní vztah k učení - motivace, smysluplnost, chvála.
8. Společně vytvořená pravidla, aktivní zapojení do vyuč. procesu a hodnocení, v hlavní roli žák,
učitel není nositelem absolutní pravdy.
9. Kritické myšlení (autoregulace, vlastní strategie učení, hybnou silou učení je práce s chybou).
10. Čtenářská gramotnost (vzdělání jako obrana proti manipulaci)
Hlavní myšlenky J. A. Komenského:
http://psychologie-pedagogika.studentske.cz/2008/06/komensk-rozpracoval-zkladn-didaktick.html
https://cs.wikiquote.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD
Ontogeneze prepubescenta
http://www.vemeste.cz/2011/05/charakteristika-obdobi-prepubescence/
Pedagogika Montessorri
http://www.montessoricr.cz/objevte-montessori/zakladni-principy
Matematika pana profesora Hejného
https://www.h-mat.cz/
Zážitková pedagogika
http://www.zaobzor.cz/cs/co-je-zazitkova-pedagogika.html
Čtením a psaním ke kritickému myšlení
http://www.kritickemysleni.cz/facelift_index.php
http://www.criticalthinkinginternational.org/programs?id=13
Začít spolu
http://www.sbscr.cz/
Čtenářská gramotnost
http://www.nuv.cz/t/ctenarska-gramotnost
Prepubescentní čtenář
http://kzv2.kkvysociny.cz/archiv.aspx?id=404&key=M
(zdroj:AMI) Montessori desatero
2. Učit v souladu s přirozeným vývojem (hra, praktický život).
3. Respektovat ontogenezi (konkrétní myšlení, synkretismus, krátkodobá vigilita pozornosti).
4. Vycházet z individuálních potřeb.
5. Vést k zodpovědnosti, svobodě myšlení, demokracii, vzájemné toleranci a úctě.
6. Dítě je zrcadlem - komunikovat s úctou, předat morální kredit.
7. Pozitivní vztah k učení - motivace, smysluplnost, chvála.
8. Společně vytvořená pravidla, aktivní zapojení do vyuč. procesu a hodnocení, v hlavní roli žák,
učitel není nositelem absolutní pravdy.
9. Kritické myšlení (autoregulace, vlastní strategie učení, hybnou silou učení je práce s chybou).
10. Čtenářská gramotnost (vzdělání jako obrana proti manipulaci)
Hlavní myšlenky J. A. Komenského:
http://psychologie-pedagogika.studentske.cz/2008/06/komensk-rozpracoval-zkladn-didaktick.html
https://cs.wikiquote.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD
Ontogeneze prepubescenta
http://www.vemeste.cz/2011/05/charakteristika-obdobi-prepubescence/
Pedagogika Montessorri
http://www.montessoricr.cz/objevte-montessori/zakladni-principy
Matematika pana profesora Hejného
https://www.h-mat.cz/
Zážitková pedagogika
http://www.zaobzor.cz/cs/co-je-zazitkova-pedagogika.html
Čtením a psaním ke kritickému myšlení
http://www.kritickemysleni.cz/facelift_index.php
http://www.criticalthinkinginternational.org/programs?id=13
Začít spolu
http://www.sbscr.cz/
Čtenářská gramotnost
http://www.nuv.cz/t/ctenarska-gramotnost
Prepubescentní čtenář
http://kzv2.kkvysociny.cz/archiv.aspx?id=404&key=M
(zdroj:AMI) Montessori desatero
- Na dítě nesahej, pokud tě k tomu nevyzve, ať už jakoukoliv formou.
- Nikdy o dítěti nemluv špatně, v jeho přítomnosti i nepřítomnosti.
- Soustřeď se na posilování a pomáhání rozvoje toho, co je na dítěti dobré tak, aby zbývalo méně a méně prostoru pro to, co je špatné.
- Buď aktivní v připravování prostředí, úzkostlivě a vytrvale se o něj starej. Pomož dítěti si vytvořit vztah s prostředím. Ukaž mu správné místo pro pomůcky a to, jak se používají.
- Buď vždy připraven odpovědět na volání dítěte, které tě potřebuje a vždy poslouchej a odpověz dítěti, které k tobě mluví.
- Respektuj dítě, které udělá chybu a může ji samo později napravit – ale zastav ihned jakékoliv nesprávné zacházení s prostředním, či aktivitu, která může ohrozit dítě, jeho rozvoj, či ostatní.
- Respektuj dítě, které odpočívá, pozoruje ostatní při práci, či hloubá o tom, co ono samo bude dělat. Nevolej ho, nenuť ho do žádné jiné formy aktivit.
- Pomož těm, kteří hledají nějakou aktivitu a nemohou ji najít.
- Buď neúnavný při opakování prezentací dítěti, které je před tím odmítalo, abys mu pomohl získat to, co ještě nemá osvojené a aby mohlo překonat nedokonalosti. Dělej to oživováním prostředí s péčí, se sebekázní a v tichosti, s vlídnými slovy a milující přítomností.
- Vždy se k dítěti chovej tím nejlepším způsobem a nabídni mu to nejlepší z toho, co máš v sobě a toho, co máš k dispozici.
Komentáře
Okomentovat